Har startat veckan med att gästföreläsa på JMG i Göteborg, både igår och idag. Uppdraget var att ge de studenter som går första terminen på journalistutbildningen en inblick i hur nätet kan användas som verktyg för reportrar.
På tre timmar rusade jag bland annat igenom hur jag använder Twitter, Facebook, RSS (genom Google Reader och Feedly), Instapaper, Ifttt och ett gäng andra program och tjänster. Målsättningen är att visa något av det som ingår i min digitala verktygslåda, att ge några idéer till hur man kan strukturera sitt arbete och använda nätet.
Jag tror så här: Bra uppslag och intressanta personer att intervjua kan man definitivt hitta på andra ställen än i de sociala nätverken. Men datorn är varje journalists viktigaste verktyg. Den som behärskar det, den kommer också skaffa sig ett försprång.
På sätt och vis hänger det ihop med blogginlägget jag skrev på dn.se i förra veckan. Om hur grundskolan idag lär ut hur datorer kan användas för att skapa text och bild och för att söka information. Men väldigt lite om hur datorer kan användas för att bygga nytt.
Nu menar jag inte att man som blivande journalist ska lära sig att programmera. Men den som kan använda sin dator till mer än att skriva sin artikel, skicka några mail och söka på Google, den har tagit ett steg längre.
Inte minst handlar det om att lära sig att använda datorn så effektivt som möjligt, att använda program och nättjänster som gör att jobbet går snabbare. För den som lägger lite tid på att hantera och hitta sina artikeluppslag får mer tid över att skriva de färdiga artiklarna. Viktigt, eftersom det verkligen inte ser ut som om resurserna för det redaktionella innehållet kommer att bli större.
Två konkreta exempel på hur jag jobbar:
-
På Arbetsförmedlingens webbplats går det att sätta upp en RSS-prenumeration för alla platsannonser som gäller en viss ort eller ett visst yrke. För lokalreportern kan det förra vara ett sätt att hålla koll på vad som händer på den lokala arbetsmarknaden, för branschreportern kan det senare vara ett sätt att hålla koll på sin nisch. Och det utan att behöva besöka Arbetsförmedlingens webbplats någon gång i veckan. Istället kommer alla nya platsannonser in i RSS-läsaren, där jag ändå slänger ett öga då och då.
-
Genom att koppla Pinboard till Dropbox med hjälp av Ifttt har jag satt upp ett system som gör att jag väldigt snabbt kan spara artikelidéer och utkast till blogginlägg. Inte sällan är det texter jag läser på nätet som ger upphov till nya idéer. Jag bokmärker då på Pinboard, skriver en kort beskrivning och lägger till nyckelordet “draft”. Då upptäcker Ifttt det nya bokmärket och skapar ett nytt textdokument på mitt konto hos Dropbox, och därmed också på min dators hårddisk. Dokumentet innehåller rubrik, länk till orginalartikeln och mina korta minnesanteckningar.
Den som är aktiv på Twitter och Facebook och prenumererar på hundratals RSS-flöden kommer aldrig att hinna läsa allt. Och det är inte ambitionen. Men genom att ha skapat flödena finns möjligheten att doppa tårna i det, när tillfälle ges. Det man hittar då, det får man vara glad över. Men genom att använda nätets verktyg går det också att minska risken för att missa de verkliga guldkornen.
Men för att kunna lära sig hur måste man börja göra, testa de tjänster och program som finns. Och när man hittat en arbetsmetod som fungerar, finslipa den!
På bloggen Minimal Mac argumenterar Patrick Rhone för att det inte alltid är smart att skaffa en ny mobiltelefon, börja använda nya tjänster eller den senaste versionen av datorprogrammet X som man redan har. Det smarta är istället att verkligen lära sig använda det man redan har:
“I have come to believe that the best and most cost effective technology upgrade that one can make is to themselves. I'm not talking cyborg implants here. I'm speaking about knowledge. That is, increasing your skill, aptitude, and understanding when it comes to any device, application, or tool.”
Jag tror att han har helt rätt.